Diana van Horssen

Mijn naam is Diana van Horssen en ik ben pedagogisch medewerker en teamleider binnen de kinderopvang.

Ik werk al ruim 25 jaar met kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar. De laatste jaren werk ik op en met peutergroep met kinderen van 2 tot 4 jaar.

Ik werk veel met kinderen die een VVE indicatie hebben via het consultatie bureau. Deze kinderen begeleid ik via de piramide methode. Door dit duidelijke programma met veel uitdagingen en doelen voor kinderen merkte ik dat ik behoefte had aan meer! Niet alleen voor de kinderen, zodat ze makkelijke konden leren maar ook voor mezelf. Ik wilde iets nieuws uit proberen en kocht daarom mijn pop Bart.

Door veel oefenen en de pop steeds weer erbij te pakken werd mijn passie voor het werken met de pop, steeds groter. Ik wilde steeds meer en zette alle stappen die nodig waren om te komen waar ik nu ben. Mijn proces was een proces van vallen en opstaan, maar het hielp me te worden wie ik ben.

Ik ben Diana, een trotse handpopcoach!

Ik werk voor: kinderopvang

Ik werk in de regio:

  • Zuid-Holland

Waarom werd ik handpopcoach?

Door mijn werk binnen de kinderopvang en regelmatig een andere doelgroep gehad te hebben kwam ik in aanraking met een pop. Het was een pop van het merk Living Puppets. Poppen hadden altijd al mijn aandacht, maar zo`n Living Puppet had ik nog nooit eerder gezien.

Al snel ontdekte ik de mogelijkheden van een pop en merkte ik de bijzondere kracht die deze op kinderen heeft.

Ik heb inspirerende, emotionele maar vooral veel mooie dingen meegemaakt tijdens het inzetten van de pop bij de peuters in mijn groep. Tijdens de corona periode heb ik regelmatig filmpjes gemaakt met mijn collega Gea en haar pop Kate. Educatief en gericht op de lopende thema`s. Bart en Kate maakten hele leerzame dingen mee. De filmpjes deelden we met de kinderen van de groep via YouTube.

Mijn keuze om handpopcoach te willen worden, kwam door een jongetje van mijn groep. Hij was bijna vier en ging wennen op school. Hij had een oudere broer en zus die al naar school gingen. Toen hij op een ochtend gebracht werd, vroeg ik hem hoe het op school was. Ik kreeg als antwoord: “Heel leuk! Ik kan al alleen naar binnen want ik ben al groot.” Hij liep meteen door en had zichtbaar geen zin om er over te praten.

Tussen de middag hebben Gea en ik een filmpje opgenomen met Bart en Kate. Wij voor de camera en de kinderen er achter. Toen het filmpje klaar was gingen de kinderen spelen en wij keken zoals altijd even het filmpje terug. Staat het er goed op enz..

Het jongetje kwam toen tussen ons inzitten en hij keek naar Bart. Bart keek terug en het jongetje vroeg aan mij waarom Bart naar hem keek. Waarop ik zeg “Geen idee misschien moet je het aan Bart vragen.” 

Jongetje: “Nou Bart waarom kijk je zo naar mij?” 

Bart: “nou ik vind je zo groot.

Het jongetje springt op en zegt: “Ja hè? Kijk maar. Ik mag al wennen op de basisschool.

Bart: “Wow, dat is wel heel leuk!

Jongetje: “Nee hoor, jij vindt dat niet leuk! Je moet alleen naar binnen. Je moet je schoenen aan houden, want je hebt daar geen sloffen. Alle stoeltjes staan in een kring en jij weet dan niet waar je plaatje is. En je moet je jas netjes ophangen op de gang. En als je moet plassen dan moet je het aan de juf vragen, want jij weet niet waar de wc is. Ja en als je dat niet doet, dan plas je in je broek.

Bart: “Oh, dan is school misschien toch niet zo leuk.

Jongetje: “Nee, gelukkig ben jij nog drie.”

Bart heeft een eigen stoeltje op de groep, naast Kate, waar hij altijd op zit. Ik vroeg het jongetje om Bart op zijn stoel te zetten. Waarop hij Bart aanpakte en naar hem keek. Daarna vroeg hij mij:  “Diana, Bart is toch een pop hè?

Ik antwoordde hem:  “ja zeker is Bart een pop.” Het jongetje keek Bart weer aan en zei:  “oh gelukkig.”

Een kleine 20 minuten later vroeg Gea het jongetje: “Hoe was het op school?” Hij antwoordde: “heel leuk! Ik kan al alleen naar binnen want ik ben al groot.

Dat was het moment waarop ik me heb ingeschreven voor de opleiding tot handpopcoach bij Helen. Ik kan nu een vriend en een opvoeder zijn voor ieder kind. Dit gun ik een kind maar ook (mede)opvoeders

Met wie en welke doelgroepen werk ik?

Op dit moment werk ik veel peuters die een VVE indicatie (Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie) hebben. Deze indicatie wordt om verschillende redenen afgegeven door een arts van het consultatiebureau.

De kinderen waar ik mee werk hebben veel te maken met taalachterstand of sociaal, emotionele achterstand. Door het inzetten van een pop heb ik vooral geleerd hoe ik sneller een band op kan bouwen met het kind zodat we gericht kunnen werken aan de taal, sociaal en/of emotionele ontwikkeling.

Omdat de pop laagdrempelig is en er echt voor het kind is, bereik je in minder stappen je doel.
Nieuwe kinderen vinden ons als pedagogisch medewerkers heel spannend en dan is mijn pop vaak heel helpend. Samen met mijn collega was ik aan het invallen op een VVE groep. De kinderen kenden mij en mijn collega niet. Een meisje was heel verdrietig toen mama weg ging. Zij en ook haar moeder, spraken de Nederlandse taal niet.  Nadat we haar getroost hadden, bleef ze toch verdrietig. Tijdens de kring kwam Bart erbij en hij vertelde dat hij het heel spannend vond om er te zijn, omdat hij de kinderen nog niet kenden, ze allemaal nieuw voor hem waren. Het meisje zat naast mijn collega en sprong op, liep regelrecht naar Bart en gaf hem een megaknuffel. 

Toen ze Bart los liet zei hij: “oh, wat een lieve knuffel dank je wel. Nu vind ik het niet meer zo spannend.” Het meisje kreeg een glimlach op haar gezichtje die niet meer weg ging tot ze opgehaald werd.

Dit noem ik de kracht van een pop!

Waar kan ik je mee helpen?

Waar ik je mee kan helpen is hoe je een pop kunt inzetten binnen de kinderopvang.

Ik kijk samen met je wat jij nodig hebt om je pop een rol te geven binnen de dagelijkse activiteiten in je groep.

Hoe kan jouw pop er zijn voor de kinderen en hoe kun je hem inzetten binnen de thema`s waar je mee werkt, bijvoorbeeld.

Bart heb ik veel ingezet tijdens kring activiteiten. Denk dan vooral aan het thema introduceren. Door dat ik Bart overal mee naar toe neem en dan foto`s maak hebben wij de kinderen altijd wel iets te vertellen over dingen die wij mee gemaakt hebben die het kind herkent.

Tijdens mij opleiding tot handpopcoach heb ik de handvaten gekregen om een cursus aan te bieden.

Tijdens deze cursus leer ik je omgaan met de pop. Waar moet je opletten tijdens het werken met de pop en hoe zet je hem in op jouw eigen groep.

Ik wil je bewust maken van het belang van de pop op je groep. Door mijn ervaringen kan ik je vertellen wat het voor mij en de kinderen gebracht heeft. De pop met zijn kracht.

Mijn doel is om iedere pedagogisch medewerker  aan een pop te krijgen!
Het inzetten van een pop is echt een win-win situatie. Samen met de pop maak je plezier. Het bevordert je eigen ontwikkeling en geeft je zelfvertrouwen. De kinderen krijgen er een vriendje bij. Al spelend stimuleer je verschillende ontwikkelingsgebieden.

Als je meer wilt weten over het inzetten van en pop binnen jouw groep neem dan gerust contact met me op zodat we samen kunnen kijken naar jouw wensen. Ik maak dan een offerte op maat.

Als je wilt, kom ik bij je langs met een presentatie over het inzetten van de pop zodat ik jou en het team kan inspireren om ook te gaan werken met een pop.

Heb ik je interesse gewekt neem dan contact met me op.

Diana van Horssen

Scroll naar boven
jubileumactie

tot 55% korting

Op Onze Top 3 Cursussen

*Deze actie loopt tot 1 juli 2024