Helen Meurs

De handpop heeft mijn leven verrijkt, en geeft me mogelijkheden die ik zonder pop niet heb.

Ik nam bijna 30 jaar geleden voor het eerst een handpop mee naar mijn klas, omdat ik hoopte dat een jongetje in mijn klas daar tegen zou willen praten. Mijn activiteit werd een fiasco, maar de pop had wel iets losgemaakt. 

De pop is daarna nooit meer uit mijn leven vertrokken. De vraag ‘wat heeft de pop wat ik niet heb en hoe kan ik de pop gebruiken om de kansen van kinderen te vergroten?‘ zijn de meest interessante vragen die ik mezelf ooit heb gesteld. Het is zonde om de antwoorden voor mezelf te houden. De handpop maakt een groot verschil en die ervaring gun ik andere opvoeders ook. 

In 2004 verruilde ik het onderwijs voor het ondernemerschap en heb ik duizenden poppen getest en verkocht in mijn toenmalige webshop handpoppen.nl. Maar wat ik vooral heb gedaan is werken met professionals uit het onderwijs, de kinderopvang, de zorg en de hulpverlening.  Daarin heb ik me over veel verschillende thema’s en problematieken gebogen en ontdekt dat de handpop bij veel meer te gebruiken is dan je op het eerste gezicht denkt.

Taal, sociaal-emotionele ontwikkeling en trauma hebben mijn bijzondere interesse.

In 2019 stapte ik uit de webshop en heb ik de vakopleiding tot handpopcoach opgericht, waarin ik professionals train om te gaan doen wat ik doe: collega’s inspireren en trainen in het gebruik van de handpop.

Ik werk hoofdzakelijk online. Niet alleen omdat ik niet meer in Nederland woon, maar vooral omdat de beste resultaten met de pop behaald worden als we elkaar wat vaker dan eenmalig kunnen ontmoeten. Als ik van je terug hoor waar je tegenaan loopt en je suggesties kan geven hoe je jouw obstakels op kunt lossen.

Werken met een pop gaat over meer dan spel alleen, en het proces willen gaan begrijpen is de eerste stap naar een pop die voor je kan gaan werken.

Ik ben door het Crkbo erkend als docent en als instelling. Mijn aanbod valt daarmee onder kort beroepsonderwijs.

 

Mailen is het makkelijkst, ik woon op Bonaire en daar is het 5-6 uur vroeger dan in Nederland.

Ik werk voor: (groot)ouders en professionals. Met mensen uit de kinderopvang, met leerkrachten, met zorgverleners, groepsleiders, jeugdhulpverleners, kindercoaches. Ik leer je hoe een simpele handpop voor je kan laten werken, tot meer taal, meer contact, een grotere betrokkenheid en meer inzicht in het kind kunt komen. 

Ik werk in de regio:

  • Caribisch Nederland
  • Online Wereldwijd

Wat de handpopcoach aanpak uniek maakt, is dat we de pop bekijken vanuit het perspectief van het kind.

Het is geen poppenkast, geen poppenspel, geen rollenspel, ook geen therapie maar een relatiegerichte benadering, waarin niet ik het kind aanmoedig en uitdaag, maar mijn pop.

Het uitgangspunt is steeds opnieuw de nieuwsgierigheid naar het kind en de wens om het beter te leren kennen. De grootste uitdaging is om het kind te volgen vanuit een basishouding die niet invult, geen oordelen heeft en waarin alles er kan en mag zijn.

Werken met een handpop is een dynamisch gegeven waarin je steeds opnieuw kijkt naar de situatie, het kind, het voorgenomen doel en je eigen mogelijkheden als bespeler en mens.

Het gaat niet om standaardrecepten (al kan ik je er wel een paar geven), maar technieken en een manier van denken die je kunt combineren, zodat er elke keer iets nieuws kan ontstaan en je per situatie kunt bekijken wat je nodig hebt om te komen waar je wilt.

De pop is erbij om (meestal) kinderen uit te dagen tot een grotere deelname en meer contact. De vriendschap tussen het kind en de pop is echt, we doen niet alsof en spelen geen act. De pop  is ook geen ’typetje’, hij moet juist zo herkenbaar mogelijk zijn voor het kind en passen binnen zijn belevingswereld.

Ons eigen aandeel in het spel is minimaal. Wij leren je vooral dat de interactie tussen het kind en de pop interessanter wordt als je je er niet mee bemoeit en je neiging om in dialoog met jouw pop te gaan, onderdrukt.

We zijn dus zelf geen onderdeel van de activiteit. We bespelen de pop, maar gaan bewust niet in dialoog met het kind of de pop tijdens het spel. En dat levert hele interessante verhalen en informatie op.

Met wie werk ik?

Ik werk met ouders, grootouders en professionals. Met mensen uit de kinderopvang, met leerkrachten, met zorgverleners, groepsleiders, jeugdhulpverleners, kindercoaches en andere kindprofessionals. Eigenlijk met iedereen die te maken heeft met kinderen en op een speelse manier contact wil maken, taal leren stukken leuker wil maken of te maken heeft met kinderen die zich moeilijk openen en uiten. Die doelgroep heeft een speciaal plekje in mijn hart.

Ik geniet enorm van de ontdekkingsreis die het werken met de pop met zich meeneemt. Geen kind is hetzelfde of reageert hetzelfde en dat maakt dat je keer op keer aan het aftasten bent, aan het kijken wat er precies gebeurt, aan het experimenteren bent en al doende ontdekt wat de ingangen zijn waarmee dit kind AAN gaat.

De credits die een pop hierbij van een kind krijgt zijn veel groter dan die jij en ik als volwassene krijgen. Het klinkt als een broodje Aap verhaal, maar dat is het niet: een pop kan echt meer dan jij bereiken.

Ik help je graag dat zelf te gaan ontdekken en samen met jou tot een pop te komen die letterlijk voor je werkt en jouw contact of werk met kinderen stukken leuker en eenvoudiger maakt.

Ja, klopt…. in het begin kost het je vooral tijd en kun je je heel ongemakkelijk met een pop voelen. Maar dat komt omdat je het geheim van de pop nog niet kent en ‘maar wat doet’. Zodra je daarmee stopt en onze hulp inroept, verloopt jouw leerproces met de pop héél anders. Gegarandeerd!

Mail me gerust of plan een Zoom afspraak in mijn agenda in.  Ik ga graag met je in gesprek.

Helen Meurs

Scroll naar boven