Hoe kun je een handpop betrekken bij een voorleesactiviteit?

Het vergroten van de boekbeleving en de interactie met kinderen is voor velen van ons iets waar we naar streven. Thuis, in de klas, op de groep of bijvoorbeeld in de bibliotheek.

Een pop kan daar een prachtig hulpmiddel bij zijn, want kinderen reageren makkelijk op een pop èn zijn vaak reuze nieuwsgierig naar een boek wat de pop heeft meegenomen. Zeker als kinderen de pop als een vriendje ervaren en zich door de pop begrepen, gezien en gehoord voelen.

Ondanks dat de pop en boeken een gouden combinatie zijn, roept het in de praktijk nogal wat vragen op en blijkt de pop ook heel erg in de weg te zitten. Het boek is te groot, de pop te klein, of andersom en niet zelden leidt de pop zowel jou als de kinderen heel erg af tijdens jouw voorleesactiviteit.

In dit webinar ga ik aan de slag met een menspop, mijn klaspop, en laat ik je zien hoe ik het deed. Op welke manier ik mijn pop integreerde in de voorleesactiviteit en kwam tot een geheel waarin zowel het boek bekeken werd èn de kracht van de pop gebruikt werd.

De voorbereiding, praktische uitvoering en verwerking komen aan de orde en ik geef je mijn stappenplan waarmee jouw pop iets kan gaan vertellen over het boek wat je mee wilt nemen.

Ik ben geen taalspecialist en bekijk het gebruik van een boek vanuit het oogpunt van de pop en de meerwaarde van de pop voor kinderen.

Mijn benadering is altijd gericht op interactie met kinderen, het opbouwen van relaties met kinderen en het vergroten van de aandacht en betrokkenheid van kinderen.

Dit super leuke webinar is te bekijken in mijn Puppet Power Toolkit; dit is de link

Tot een volgend blog,

Helen

Scroll naar boven