Zoals je weet is JaNee een nieuwsgierige pop, zo eentje die met allerlei vragen op de proppen komt. Het leuke van haar vragen is dat het vragen zijn die ook vaak bij kinderen leven. Sterker nog, sommige vragen komen van kinderen vandaan, die heeft ze een kind horen stellen en daardoor is de vraag in haar hoofd blijven plakken. Hij plakt daar omdat ze het antwoord zelf ook wel graag zou willen weten.
Deze vraag was er zo eentje: \”Hoe weet ik nou hoeveel regen er valt?\” Ze vroeg het nadat ze buiten een lege verfemmer vol met regenwater had zien staan. Was dat regen van 1 dag, of van meerdere dagen?
Dat is best een goeie vraag, vind je niet? Ik moest er even over nadenken want ik heb geen regenmeter ofzo, dus hoe kon ik het toch een beetje inzichtelijk maken?
De verfemmer bood uitkomst, als ik daar streepjes in zou zetten, dan kon JaNee zien hoeveel regen er gevallen was. Niet helemaal op de millimeter precies en ik zou ook niet weten of het dan klopt met de metingen van het KNMI, maar hey……het gaat om het idee. Niet alles hoeft perfect, dit was simpel, goed uitvoerbaar èn JaNee vond het een goed plan. Zo gezegd, zo gedaan dus.
Dit was het resultaat:
Dit werd onze regenmeter en JaNee is er weken heel actief mee geweest. Want nadat ze de regen \’af kon lezen\’, wilde ze het op de een of andere manier vastleggen en bedachten we een raster waarbij ze elke dag vakjes in kon kleuren. Op die manier kon ze zien hoeveel regen er de hele week of de hele maand gevallen was.
Zo\’n onderzoek duurt meestal zo lang als JaNee het leuk vindt en zin heeft om het bij te houden. De interesse voor een onderwerp kan net zo snel verdwenen zijn als dat het kwam en dat is prima. Ze heeft er iets van geleerd en weet nu dat er niet elke dag regen valt en dat er ook niet altijd evenveel regen valt. Ze heeft een manier gevonden om dat op te schrijven en leert op die manier steeds weer iets bij. Haar enthousiasme deelt ze met de kinderen in de klas en die willen dat dan ook in de klas doen. Dus dan maken we ook daar een regenmeter en houden we ook daar bij hoeveel regen er valt.
Totdat iets anders interessanter is en de regen naar de achtergrond verdwijnt.
Wil jij dit ook doen met jouw klas? Dit is ons regenschema, je mag het wel lenen.