Huiswerk van Sinterklaas

Met taal oefenen, dat is iets wat we in elk thema willen natuurlijk. Wat me als juf in het Sinterklaasthema opviel was dat veel Sinterklaasbegrippen, helemaal niet zulke gangbare begrippen zijn: stoomboot, mijter, schimmel, marsepein, tabbert, wanneer gebruik je ze nou buiten de Sinterklaastijd? Ikzelf gebruik ze nauwelijks, dus hoe zinvol is het om daar op te focussen als je te maken hebt met kinderen die de taal nog niet goed beheersen.

Daarom bedachten we iets anders, we bedachten dat we zouden oefenen met de taal van Sinterklaas, het Spaans. Niet perse om alle kinderen Spaans te leren, maar om de meertaligen de gelegenheid te geven om hun eigen taal te gebruiken en daar het Nederlandse woord tegenover te zetten. Speels bezig zijn met het leren van taal dus. Je ziet hier hoe JaNee dat in het Sinterklaasthema verwerkte:

Dat jaar liep het leren van taal door onze hele Sinterklaasperiode heen en werd het een vervolgverhaal. Dit is nog een video uit die zelfde periode:

Misschien ook een idee voor jou, als je te maken hebt met veel anderstaligen. Dit was ontzettend leuk en maakte dat kinderen zich uitgenodigd voelden om mee te doen en woorden uit hun moedertaal in te brengen. Als jouw pop het niet weet en daar heel makkelijk mee om gaat, dan worden kinderen ook minder bang om fouten te maken en dat geeft jou dan weer meer zicht op hun werkelijke kunnen.

Opnieuw een win-win-situatie!

Tot een volgend blog,

Helen

Scroll naar boven