Inhoud geven aan een pop

Ik hoor nog wel eens dat het lastig is om inhoud te geven en te blijven geven aan een handpop, dat het best moeilijk is om steeds iets nieuws te bedenken wat je de pop kunt laten doen of zeggen. Vaak vinden kinderen het heel erg leuk als de pop weer langskomt maar is het voor jezelf nogal een opgave waardoor je hem toch liever in de kast laat liggen. Dat is jammer en ook niet nodig en daarom wil ik je een aantal invalshoeken geven waarmee je op een hele eenvoudige manier met je pop aan de slag kunt gaan en blijven.

Grijp de spontane momenten aan

De dag is vol met waarneembare momenten:

  • een kind wat er moe uitziet
  • een kind wat verdrietig is
  • een gehaaste moeder die vergeet afscheid te nemen
  • een nieuwkomer die alles nog heel erg eng vindt
  • een kind wat nieuwe kleren heeft of naar de kapper is geweest
  • een ruzie op de speelplaats een kind wat jarig is
  • een kind wat net een broertje of zusje heeft gekregen
  • een kind wat ziek is geweest en er weer is
  • een kind wat iets heel opmerkelijks heeft gedaan
  • een kind wat een grens heeft verlegd
  • een kind wat voor het eerst zelf…(vul maar in)
  • etc.

Spring daar op in met je pop, een opmerkzame pop spreekt uit dat een kind gezien is en impliceert dat er een band is tussen het kind en de pop, dat het de pop iets doet hoe het met het kind gaat en dat is altijd positief. Laat je pop dus opmerkzaam zijn, uitspreken wat hij ziet en vragen stellen over wat hij ziet.

‘De pop moet altijd met iets nieuws komen’ is een denkfout

Je kunt het bijna zo gek niet bedenken of er zijn mogelijkheden om dit via de handpop in te brengen of bespreekbaar te maken. Je eigen programma, je leeractiviteiten, problematieken die je hebt gesignaleerd, situaties die gedurende de dag ontstaan, conflicten die zich voordoen, onduidelijkheden die ontstaan kunnen allemaal gezien worden als ingangen die je via de pop kunt gebruiken.

Wil je meer met jouw pop en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Stuur me even een berichtje, ik heb een fantastische cursus waarin ik je leer hoe je een pop tot leven roept en koppelt aan de activiteiten die je in jouw groep wilt doen.

Scroll naar boven