De mogelijkheden van de handpop voor de kinderopvang zijn groot

Menig pedagogisch medewerker blijkt een haat-liefde relatie met de handpop te hebben. Bij veel methodes wordt tegenwoordig een handpop geleverd vanuit het idee dat kinderen makkelijker tegen een pop praten dan tegen een volwassene. Daar zit zeker een kern van waarheid in, maar het gaat vaak niet helemaal vanzelf. Weten wat je met een pop zou kunnen, betekent niet automatisch dat je er ook gelijk mee kunt werken of je er prettig bij voelt. Is dat herkenbaar?

De afgelopen 25 jaar ben ik vaak benaderd door pedagogisch medewerkers die zagen hoe leuk kinderen de pop vonden, maar hem toch niet (of nauwelijks) gebruikten. Vooral omdat er situaties ontstonden waar ze zich geen raad mee wisten of omdat kinderen zo druk werden van de pop dat ze hun goede bedoelingen zagen verdampen. Niet zelden belandt de pop op de kast, in de kast, op Marktplaats of ergens in een vuilniszak.

Zonde want er is echt veel mogelijk met een handpop. Als je ermee leert werken kan hij uitgroeien tot een geweldige assistent en een gouden hulpmiddel. Een pop kan kinderen spelenderwijze stimuleren van de ontwikkeling, of  hen op veilige manier laten oefenen met nieuwe vaardigheden. Kinderen laten meer van zichzelf zien in de aanwezigheid van de pop, laten  zich makkelijker door een pop uitdagen en laten zich door een pop verleiden tot het zetten van stapjes waar jij voor op je kop kunt gaan staan. Dat maakt het in kaart brengen en diagnosticeren van een kind gelijk een stuk eenvoudiger. 

Momenten waarop je de pop zou kunnen gebruiken:

  • tijdens de kring (gesprekjes of activiteiten);
  • bij individuele gesprekjes (of activiteiten);
  • bij het zelfstandig en vrij werken;
  • bij de inleiding op een onderwerp;
  • bij de verdieping van een onderwerp;
  • bij conflicten die zich voordoen;
  • bij het oefenen van nieuwe vaardigheden (op welk gebied dan ook);
  • bij het oefenen van nieuwe situaties;
  • bij het leren samenspelen en samenwerken;
  • bij dag-/weekopeningen en dag-/weeksluitingen.

De pop is er om kinderen te laten mee doen, te laten vertellen en samen op avontuur te gaan. De pop kan dagelijks tevoorschijn komen, maar ook alleen verschijnen bij de opening van de week, de introductie van een thema of tijdens speciale momenten. Hoe je hem wilt gebruiken en op welke momenten is helemaal aan jou.

Maar ja, hoe doe je het? Hoe begin je en hoe hou je het haalbaar voor jezelf en leuk voor de kinderen?

 

Ik kan je daarbij helpen en biedt je een online programma waarin je snel en effectief aan de slag kunt met jouw handpop. Je volgt 10 lessen online en kunt een jaar lang een beroep op me doen. Je kunt me al je vragen voorleggen en ik stuur je wekelijks een mail met tips, een activiteit voor jouw pop of een korte speelse opdracht die je alleen, of samen met de kinderen,  uit kunt voeren. Het hele programma is gericht op aan de slag gaan met jouw pop en een nieuwe gewoonte maken van het werken met de handpop. Ik leer je dus niet alleen de techniek, maar ga ook aan de slag met jouw mindset en met technieken die je helpen het werken met de pop vol te houden.

Wat leer je in de cursus?

Starten met de cursus

Deze cursus wordt het hele jaar door aangeboden, je kunt dus instappen wanneer je wilt. Je start zodra de betaling binnen is (of aan kunt tonen dat de betaling onderweg is).

Dit zeggen deelnemers over de online cursus:

Winkelwagen
Scroll naar top