In de Pop-en-taal school richten we ons op een veelvoorkomend probleem in de vroege taalontwikkeling van kinderen: kinderen die niet of nauwelijks reageren, de taal onvoldoende beheersen, gefrustreerd raken, en gedrag vertonen dat hen en vaak ook anderen niet helpt. Dit programma is ontwikkeld om jou en je collega’s een zeer effectief hulpmiddel aan te reiken voor deze uitdagingen: de handpop.
Door een handpop in te zetten binnen het leerproces bied je kinderen een unieke, uitnodigende manier om taal te verkennen en te oefenen in een veilige, speelse omgeving. Waarschijnlijk weet je al dat handpoppen waardevol kunnen zijn, maar hoe breng je dit in de praktijk en zorg je ervoor dat het werkbaar wordt?
In de Pop-en-Taal School gaan we hiermee aan de slag. We werken aan een benadering die kinderen stimuleert om taal te gebruiken op manieren die natuurlijk en leuk voor hen zijn. Dit leidt tot minder frustratie, effectievere taalontwikkeling en een klimaat van speels en sprankelend leren
De pop wordt jouw speelse assistent
De handpop sluit perfect aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. De aanwezigheid van een handpop kan de angst om te spreken verminderen en de bereidheid om deel te nemen aan taalactiviteiten verhogen.
Voor kinderen die moeite hebben met directe contact, biedt een handpop een veilige tussenpersoon. Kinderen voelen zich vaak vrijer om te spreken en te reageren wanneer de communicatie via de pop verloopt. De pop corrigeert hen niet, maar nodigt vooral uit tot meer taal.
Een handpop moedigt kinderen aan om te experimenteren met taal in een speelse setting. Dit helpt bij het ontwikkelen van taalvaardigheden op een manier die minder gestructureerd en meer ontdekkend is, waardoor kinderen nieuwe woorden en zinnen kunnen uitproberen zonder de druk van goed of fout.
Een pop kan je helpen om verhalen en scenario's tot leven te brengen of te ondertitelen met afbeeldingen en extra woorden. De pop is uitermate geschikt om de verbeelding van kinderen te prikkelen en 'plaatjes' te schetsen die uitdagen tot taal, tot deelname en tot het delen van eigen ervaringen.
De pop kan voorbeelden geven die kinderen kunnen kopiëren. De pop kan nieuwe woorden en zinnen gebruiken, vragen stellen en gesprekjes voeren, wat kinderen helpt de taalstructuur en het juiste gebruik ervan te gaan herkennen.
Naast de taalontwikkeling ondersteunt de handpop ook de sociaal-emotionele groei van kinderen. Een beperkte taalontwikkeling zorgt niet zelden ook voor problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling en ook daarin kan de handpop een grote rol spelen, kinderen ondersteunen en nieuwe voorbeelden geven..
Dit programma biedt jou en je collega's de kans om je kennis en vaardigheden te vergroten in het werken met de pop als jouw taalstimulerende assistent. Dit gaat leiden tot een verhoging van de kwaliteit van de zorg, het onderwijs wat je biedt.
Doordat we starten met een intakegesprek, kan het programma aangepast worden aan de behoeften van jouw team en jullie pedagogisch plan. Dit maakt dat de geboden aanpak gericht is op jullie situatie, jullie kinderen en jullie organisatie.
De handpop, zoals wij je die leren neerzetten, is een vernieuwende methode die het makkelijker maakt om kinderen te betrekken bij leeractiviteiten. De mogelijkheden van de pop zoals je hem kent worden enorm opgerekt en in een nieuw kansrijk kader geplaatst. Het overtreft de traditionele benadering van de handpop.
De handpop gaat als een vriendje optreden voor kinderen, waardoor de aandacht voor de activiteit wordt verhoogd, terwijl de drempel voor deelname wordt verlaagd. Dat wat de pop zo aantrekkelijk maakt voor kinderen wordt gebruikt om kinderen uit te nodigen mee te doen aan leeractiviteiten, spelletjes en op die manier te werken aan vaardigheden.
De vaardigheden die je tijdens dit programma leert zijn niet alleen van toepassing op jouw huidige groep kinderen, maar kunnen ook in de toekomst blijvend ingezet worden. Het gaat om vaardigheden die niet aan verandering onderhevig zijn en die je altijd kunt blijven gebruiken.
Door regelmatige meetings, wordt de voortgang en de effectiviteit van de implementatie van de pop gemonitord. Dit maakt het mogelijk om waar nodig aanpassingen te doen, waardoor de kans op slagen aanzienlijk vergroot wordt. Daar waar een standaard workshop stopt, gaat dit programma verder.
Alles begint met een plan. We stellen samen een doel vast, bespreken de beperkingen die je nu ervaart en de kansen die je wilt benutten.
Daarna ga je aan de slag met de techniek. Ik ga je leren hoe je de pop laat bewegen, een stem en karakter geeft, en hoe je hem werkbaar maakt.
Elk kind is anders en dat maakt de kennismaking tot een ontdekkingstocht. Wat hebben de kinderen waar jij mee werkt nodig van de pop?
Jouw pop krijgt een actieve rol in jouw programma en gaat kinderen uitdagen tot actief taalgebruik. Hoe ziet dat er uit en wat helpt daarbij?
In zes weken tijd werken, jij en jouw collega’s samen met mij aan dat ene doel: een pop neerzetten die kinderen actief gaat ondersteunen in hun taalontwikkeling en hen uitdaagt op de manier zoals alleen een pop dat kan.
In slechts zes weken tijd transformeer je samen met jouw collega’s de manier waarop je taalontwikkeling benadert met behulp van een handpop. Dit is niet alleen mogelijk, maar ook binnen handbereik met de ‘Pop-en-Taal School’.
Jouw team, jullie unieke uitdagingen en specifieke doelen vormen de kern van dit programma. Ik garandeer dat jullie na afloop van deze training bekwaam en zelfverzekerd aan de slag kunnen gaan met jullie handpop, uitgerust met een uitgebreide set vaardigheden die zullen bijdragen aan het actief stimuleren van taal bij jonge kinderen.
Als je coach, mentor en gids zet ik mijn ruime ervaring in om van jullie handpop een effectief hulpmiddel te maken dat naadloos aansluit bij jullie pedagogische doelen.
Er zijn slechts drie plaatsen beschikbaar voor de start in oktober. Mis deze kans niet om je team te verrijken met deze krachtige tool.
Dit is je investering:
*Deze prijs is gebaseerd op 4 deelnemers. Willen er meer collega’s mee doen? Dat kan, elke extra deelnemer van dezelfde school of organisatie kan meedoen voor slechts €97,-. De maximum groepsgrootte is 8 deelnemers.
Dit programma is gemaakt voor leerkrachten, pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten, die als team willen werken aan de taalstimulering van jonge kinderen, al dan niet in combinatie met een methode of VVE-programma. In de “Pop-en-Taal School” draait het om het komen tot een gezamenlijke aanpak die gericht is op de organisatie, de doelgroep en de doelen zoals die beschreven staan in het pedagogisch plan.
In de online lessen werk je vooral aan je speltechniek, leer je hoe je jouw pop een geloofwaardig karakter geeft, hoe je met stem kunt werken, hoe je jouw pop introduceert en als extraatje, hoe je omgaat met kinderen die een beetje tè enthousiast reageren. De eerste twee weken van dit programma werk je aan deze basistechnieken.
Ja, wanneer je alle lessen hebt afgerond ontvang je een deelname certificaat.
Ja, alle meetings worden opgenomen en opgeslagen in een speciaal voor jullie aangemaakte team-map op ons Vimeo account. Je krijgt daar natuurlijk toegang toe en kunt ze opnames tot een half jaar na de afronding van het programma terug kijken.
Nee, er is geen speciale pop nodig. Wel is het handig als de pop een beweegbare bek heeft en als het karakter van de pop helemaal door jezelf ingevuld kan worden. Een Sesamstraatpop, clown, politieagent of Spiderman, geeft die ruimte niet en is daarom minder geschikt voor dit programma.
De Pop-en-Taal School werkt met periodes en beschikbare plekken. Er zijn 3 plekken beschikbaar voor scholen en organisaties die in oktober/november het programma willen doorlopen. Je kunt het programma inplannen op dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdagmiddag. Kijk hier voor de beschikbare tijden.
Er zijn in totaal 3 begeleidingsplekken beschikbaar in oktober/november. Lukt dit niet? In januari zijn er opnieuw plekken beschikbaar. Stuur een mail naar helen@helenmeurs.com als je een van die plekken in wilt nemen.
Via de roze knop hieronder. Vul de gegevens in en geef aan met hoeveel collega’s je mee gaat doen. De vaste prijs is gebaseerd op 4 deelnemers. Er kunnen nog 4 collega’s toegevoegd worden als je wilt, de meerprijs daarvan is €97,- per persoon. De maximum groepsgrootte is 8 deelnemers.
Helen neemt binnen 2 werkdagen contact met je op om jouw inschrijving door te nemen en de datum van de intake te bepalen. Je ontvangt vervolgens de factuur.