Poppenspel is niet de juiste term

De term “poppenspel’ zet je op het verkeerde been. Bij poppenspel denk je aan the Muppetshow, aan Sesamstraat, aan de poppenkast bij de film van ome Willem, de voorstellingen van Mark Haayema, tante Thee theater, Jinky’s Mikmak, Lydia Zwart,…..

Maar dat is niet wat ik doe. Ik maak geen show. Dat wat ik doe, is spel maar geen poppenspel zoals je verwacht als je de term hoort. Net zoals dat gaat met ‘pedagogische handpop’, nog zo’n term die vaak verkeerd begrepen wordt.

Maar zolang jij iets anders voor je ziet als ik, praten we langs elkaar heen. En ik doe dus niet aan poppenspel, nee, ook niet aan buikspreken en rollenspel.

Voor mij is de pop mijn voertuig, mijn instrument om contact te maken met kinderen op een manier die ik zelf niet kan.

Ik heb me ooit afgevraagd hoe ik kinderen kon bereiken die zijn zoals ik zelf was: wantrouwend naar volwassenen toe.

Kinderen die zich niet of moeilijk laten kennen en die haarfijn aanvoelen dat alles wat ze doen of zeggen consequenties kan hebben. Dat volwassenen in goede en foute antwoorden, in positief en negatief gedrag denken.

Kinderen die je ziet denken ‘ammehoela, ik ga jou helemaal niks vertellen, niks van mezelf bloot geven en ik ga pas mee doen als ik zeker weet dat ik het goed doe.

Kinderen die vastzitten in hun eigen onmacht en reageren op manieren waar we iets van vinden en die maken dat ze langskomen in het een of andere zorgoverleg.

Voor gaat werken met een pop over contact, over vertrouwen, veiligheid, een relatie opbouwen, kinderen laten oefenen en kinderen laten ervaren. Dat wat mij niet lukt, lukt mijn pop wel.

Als ik mijn pop goed aanstuur, als ik ingangen kies die bij het kind passen, de opvoeder uit de pop haal, en ik bewust gebruik maak van de natuurlijke vriendschap van het kind met de pop. Als dat lukt, kun je elke inhoud via een pop aanbieden, elk onderwerp bespreekbaar maken en informatie van het kind krijgen die het niet met jouw deelt.

Mijn pop is goud waard, maar het is dus geen poppenspel. De pedagogische pop is een pop die niet opvoedt.

*******

Ben jij juf of meester en wil je leren hoe je jouw klaspop kunt faciliteren om kinderen uit te dagen tot bijvoorbeeld meer taal? Op 2 september start mijn 3 maanden durende Speelse Verbinders groepsprogramma waarin ik je begeleid naar een pop die voor je gaat werken.

Er zijn 10 plekken beschikbaar en de investering is €399,- In dit programma ga je op een andere manier naar jouw pop kijken, krijgt jouw pop een structurele plek in jouw groep en gaat hij je helpen om meer van kinderen te zien, speels en laagdrempelig contact te maken en jouw inhoud aan te bieden zoals alleen een pop dat kan.

Inschrijven kan tot 1 juli, daarna sluiten de deuren.

P.S. Ben jij hulpverlener en wil jij ook gebruik gaan maken van de kracht van de pop zonder dat dat poppenspel heet? Jouw programma wordt in juli gelanceerd en is vanaf dan te boeken.

Hartelijke groet,

Helen

P.S.2: Zie jij dit bericht pas ná 1 juli en zou je wel mee willen doen? Laat hieronder jouw naam en mailadres even achter. Je wordt dan op de wachtlijst voor dit groepsprogramma gezet en ontvangt bericht wanneer er een nieuwe editie ingepland wordt. Het verplicht je tot niks, je blijft vrij om nee te zeggen, maar laat ons alleen weten dat er interesse is. Zonder interesse wordt dit programma zeker niet opnieuw ingepland dus er is actie van jouw kant nodig.

Scroll naar boven