Praktische tips voor het gebruik van de handpop in de groep

Makkelijker Werken Met Een Handpop 

Werken met een handpop in een groep valt niet altijd mee. Je hebt niet alleen te maken met de pop, waar je je misschien nog niet zo zeker bij voelt, maar ook met een groep kinderen die alle kanten op kunnen springen en reageren zoals kinderen reageren: onvoorspelbaar.

De handpop is een fantastisch hulpmiddel om kinderen uit te dagen tot meer taal, meer contact en een grotere betrokkenheid. Je kunt via de handpop informatie over kinderen krijgen, die jij als juf of meester nooit van ze gaat krijgen. Maar ja, dan moet er wel een klimaat zijn waarin de pop in actie kan komen, waarin er genoeg rust is en je weet hoe je kunt reageren op dat wat het werken met de pop nu nog in de weg staat.

Ik heb twee webinars opgenomen waarin ik in ga op praktijkvragen. Op vragen die gaan over situaties die je hebt meegemaakt in jouw groep waar je je (nog) geen raad mee wist, reacties van kinderen die maakten dat je met je mond vol tanden stond, voorvallen waardoor je besloot de pop weg te stoppen. 

In webinar 1 komen de volgende vragen aan bod: (je kunt ze makkelijk terugvinden door de tijdsaanduiding voor elk onderwerp)

  • 3:17: Ik gebruik de pop te weinig (en variaties op deze vraag)
  • 7:10: Wat als verschillende mensen met dezelfde pop moeten werken?
  • 9:26: Wat moet ik weten voordat ik met een pop als hulpmiddel start?
  • 15:35: Ik voel me ongemakkelijk met een pop, wat kan ik daaraan doen?
  • 20:23: Ik heb een vol programma, hoe kan een pop daar een toevoeging bij zijn?
  • 22:44: Ik vind het moeilijk om de juiste stem te vinden, wat kan ik doen?
  • 26:57: Kinderen slaan mijn pop, wat kan ik doen?
  • 29:14: Ik weet niet precies hoe ik mijn pop in moet zetten, waar kan ik terecht?

In webinar 2 komen deze vragen aan bod: (je kunt ze makkelijk terugvinden door de tijdsaanduiding voor elk onderwerp)

  • 6:49: De stap zetten om de pop te gebruiken
  • 16:17: Het karakter van de pop bepalen, vind ik lastig
  • 21:22: Ik weet niet goed wat de handpop kan vertellen bij kinderen van 0 – 3
  • 28:27: Ik heb tips nodig voor het gebruik van de pop bij mensen met een zware verstandelijke beperking
  • 32:09: Te enthousiaste kinderen, hoe ga ik daarmee om?
  • 34:56: Ik neem het spel van mijn pop steeds over, hoe voorkom ik dat?

Deze webinars zijn opgenomen in mijn Puppet Power Toolkit, te vinden in mijn online academy: https://www.puppetcoach.com/puppetpowertoolkit

Scroll naar boven